اقامتی ایمن و دلپذیر- حفاظتی کامل در برابر حریق

حفاظتی کامل در برابر حریق

شهرت چیزی است که همواره در معرض تهدید قرار دارد. سالها تلاش سخت برای ساختن یک کسب و کار موفق و ارائه خدمات خوب و مناسب به هزاران مشتری شادمان و قدر شناس می تواند بعلت وقوع ناگهانی یک حادثه از بین برود و تا دستیابی دوباره به همان سطح از شهرت و محبوبیت سالهای بسیار دیگری باید صرف نمود.

یک مثال از این گونه حوادث فاجعه بار می تواند وقوع آتش سوزی در یک هتل باشد.در چنین حوادثی حتی اگر هیچ کس آسیب نبیند تاثیر فوق العاده منفی برروی اعتماد مردم خواهد گذاشت.

با وجود مناطق زیاد در هتلها که همگی نیاز به سطوح متفاوتی از حفاظت دارند مانند : اتاق های اقامتی میهمانان ، آشپزخانه ها ، خشکشویی ها و اتاق های کنترل، مسئله فراهم نمودن یک حفاظت از حریق کاملا مورد اعتماد بسیار پیچیده بوده و وجوه مختلفی در خود دارد.

اتاق میهمانان

عموما اتاق میهمانان مقدار زیادی از فضای هر هتلی را به خود اختصاص می دهد از این جهت جای تعجب نیست که این مناطق که تنوع گسترده ای از منابع بروز حریق را در خود جای داده اند- ازقبیل افزایش دمای تجهیزات الکتریکی ، پخت و پز و حتی عملکرد نادرست افراد- منشا اصلی حریق در هتل ها باشند . بر اساس استاندارد انجمن ملی حفاطت از حریق ایالات متحده ( NFPA ) ، این محیطها علت 72 درصد تلفات در آتش سوزی هتلها هستند.

اکثر آتش سوزیها در اتاق میهمانان ابتدا با مرحله احتراق یا سوختن بدون شعله آغاز می گردندو در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند اغلب با قطع کردن برق ( در صورتی که حریق ناشی از الکتریسیته باشد) و یا با آب یا توسط اطفا کننده های مناسب می تواند اطفا گردد.

میهمانان باید در مورد کشیدن سیگار یا هر رفتاری که موجب بروز حریق می شود ، توجیه باشند . تمام تجهیزات الکتریکی از قبیل تلویزیون، یخچال ، کتری و اجاق باید بدرستی نگهداری و به دقت تمیز گردند و طبق اصول، مورد بازرسی دوره ای قرار گیرند.هرکدام از اتاقها باید حداقل توسط یک دتکتور دود نقطه ای مجهز شوند و طریقه نصب آن باید بگونه ای باشد که بتواند سریعترین اعلام حریق را از خود نشان دهد.و به هیچ وجه نباید حساس به عوامل آلارم کاذب از قبیل بخار ناشی از دوش و ... باشند.

نوع ، تنظیمات و جانمایی دتکتورها باید با در نظر گرفتن احتمال اینگونه موارد که معمولا اثر کمتری در اتاقهای بزرگتر و بلند تر دارند، باشد.در اتاقهای کوچک دتکتورهای ترکیبی هوشمند جهت تضمین تشخیص سریع باید استفاده شوند که در برابر موارد گمراه کننده مصونیت داشته باشند.

بمنظور اطمینان از عملکرد مورد قبول ، دتکتور داخل اتاق میهمانان باید در محلی نصب گردد که پدیده های ناشی از حریق مثل دود به راحتی به دتکتور برسند.همچنین باید به سیستمهای HVAC توجه گردد تا در هنگام حریق مانع از رسیدن دود به دتکتور نگردند.

آشپزخانه ها

در آشپزخانه های صنعتی و آشپزخانه های هتلها، شعله، ظروف روغن، دیگهای پخت و پز، کتریها، تابه ها و سرخ کن های با روغن زیاد ، بدلیل بار حریق بالایی که دارند و پتانسیل مشتعل شدن در صورت افزایش دما ، این مکانها را به یکی از خطرناکترین مکانها در هتلها تبدیل نموده اند. لذا اقدامات احتیاطی و منطقی ای وجود دارد که می توان برای کاهش ریسک از آنها بهره برد. این اقدامات عبارتند از : جدا نگه داشتن مواد قابل اشتعال از قبیل مقوا یا کارتنهای کاغذ و پارچه از شعله های پخت و پز، مراقبت هنگام روشن نمودن دستگاهها به خصوص اجاق گازها و خاموش نمودن دستگاههای برقی در صورتی که برای مدتی نیاز به آنها نداریم، تمیز کاری دوره ای و نگهداری تمام دستگاهها .

دتکتورهای دود بصورت سنتی در آشپزخانه ها قرار نمی گرفته اند ، زیرا همان عامل اصلی یعنی بخار مانع از عملکرد صحیح آنها می شدند. هنگام طراحی و اجرای یک سیستم تشخیص حریق برای آشپزخانه ی هتل ، مواردی نظیر ریسک حریق، رطوبت، افزایش سریع دما به دلیل فعالیتهای داخل آشپزخانه و ... باید مد نظر قرار گیرند.

برخی از سیستمهای امروزی توانایی تمیز دادن بین ذرات ناشی از پخت و پز و ذرات ناشی از فرآیند احتراق را دارند و می توانند سیگنالها را با هوشمندی ارزیابی نموده و خود را با شرایط محیط تطبیق دهند و خود را به نحوی تنظیم نمایند که عکس العمل مناسبی در برابر وجود بخار به عنوان فاکتور ثابت در تمام آشپزخانه ها داشته باشند.

خشکشویی ها

خشکشویی ها نیز یکی از مناطق خطرناک در هتل ها هستند. با وجود بسیاری از مواد قابل اشتعال نظیر مواد شوینده و پار چه، این مکانها اغلب از ریسک حریق بالایی برخوردارند.تجهیزات الکتریکی نیز عامل دیگری از این ریسک به شمار می روند.

علت اصلی بروز حریق در خشکشویی ها نقص فنی تجهیزات می باشد.درست مانند آشپزخانه ها ،فرایندهایی مثل پاکسازی های دوره ای ، بازرسی و نگهداری تمام تجهیزات می تواند به کاهش میزان عوامل وقوع حریق کمک شایانی نمایند.

گرمای داخل محیط خشکشویی می تواند موجب واکنش بین اکسیژن داخل محیط با اسیدهای چرب غیر اشباع شود، بنابراین منسوجات و لباسهای چرب باید بطور جداگانه شسته شوند و لباسها و پارچه های گرم نباید تا زمانی که سرد نشده اند بسته بندی گردند.

همانند آشپزخانه ها مناسب ترین روش حفاظت در برابر حریق در خشکشویی ها این است که سیستم قابلیت تطبیق با محیط پیرامون خود را داشته باشد. این قابلیت این امکان را می دهد که طی مدت عملیات خشکشویی سیستم به سطح متوسط دود هم واکنش نشان دهد اما در زمان استراحت واحد خشکشویی سیستم باید به کوچکترین میزان دود موجود حساس باشد .

اتاقهای کنترل

اتاقهای کنترل اغلب فضای کمی را در مقایسه با دیگر اتاقها در هتل اشغال می نمایند.این اتاقها میزبان تجهیزاتی از قبیل منابع تغذیه، سیستمهای کنترل ساختمان ، سیستمهای امنیتی و IT می باشند.از آنجا که عملکرد بی وقفه و نامحدود این سیستمها لازمه ی تداوم عملکرد هتل می باشد، این اتاقها باید به طور اختصاصی به سیستمهای حفاظت در برابر حریق مجهز گردند.با توجه به تاثیرات منفی هنگفتی که عدم عملکرد هریک از این سیستمها به هتل وارد می کنند ، اتاقهای کنترل دارای ریسک حریق بالایی هستند . هنگامی که تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی دچار افزایش دما می شوند ذرات بسیار ریزی از دود تولید می گردند.اگر این افزایش دما تشخیص داده نشود حریقی ایجاد می شود که طی آن دود به وضوح قابل رویت می گر دد. اگر حادثه در این مرحله تشخیص داده شود می توان حریق را با حداقل خسارت اطفا نمود.لذا جهت متحمل نشدن حتی همین مقدار کم از خسارت، استفاده از دتکتورها ی ASD که پیش تر در مورد قابلیتهای آنها سخن گفتیم، پیشنهاد می گردد. این سیستمها توانایی ارائه سطوح مختلف هشدار و آلارم را داشته و جهت فعال نمودن سیستمهای اطفا حریق اتوماتیک موجود نیز می توان از آنها استفاده نمود.

حفاظت از حریق کاملا موثر برای هتل

همانطور که گفته شد موارد متعددی در مقابل ارائه ی یک راه حل جامع حفاطت در برابر حریق در هتلها وجود دارند و بطور خلاصه جهت مرتفع نمودن این موانع، اجرای موارد زیر ضروری به نظر می رسد:

پاکسازی دوره ای

بازرسی و نگهداری صحیح تمام تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بصورت دوره ای

جدا نمودن مواد قابل اشتعال از منابع آتش

برطرف نمودن موانع موجود در راه پله ها و مسیرهای فرار

نصب علامتهای هشدار دهنده و آگاه کننده در مناطق مختلف

آموزش و تمرین پرسنل

بهره گیری از سیستمهای اطفا حریق مناسب

نصب شستی های اعلام حریق در نقاط مورد نیاز

با انجام موارد فوق این امکان وجود دارد که تشخیصی مورد اطمینان و موثر در سریعترین زمان ممکن از شروع حریق ارائه گردد.

به این مطلب رای دهید:

4.9 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (5 رای)

هرگونه استفاده از این مطلب تنها با ذکر منبع و آدرس سایت " FireTec.ir " مجاز می باشد.

شما مجوز لازم برای ارسال دیدگاه در این مطلب را ندارید.لطفا در سایت عضو شوید یا با استفاده از نام کاربری خود وارد شوید.