هر آنچه باید در مورد سیستم اطفا حریق فوم بدانید(قسمت1)

سیستم اطفا حریق فوم از زمان معرفی تجاری آن در دهه ی 1950 میلادی ، به منظور مرتفع نمودن نیازهای کارشناسان امر در زمینه حریق ، مدیران بحران، سازمانهای خدمات آتش نشانی و اطفا حریق در سراسر دنیا تکامل یافته است. اجزای تشکیل دهنده یک سیستم اطفا حریق فوم (Foam)  را می توان به چهار بخش تقسیم کرد  که عبارتند از: سیستم تانک (Tank System) ، دستگاههای تعیین نسبت (Proportioner Devices) ، تجهیزات مربوط به تخلیه (discharge devices ) و تجهیزات متحرک (mobile equipment ) .

تعیین کاربردها و عملیات اجرایی سیستم فوم بر اساس کدها و استانداردهای ایمنی و اغلب تحت مدیریت یک مقام صلاحیت دار برای اهداف مشخص به منظور جلوگیری یا کاهش خسارتهای مالی هنگفت و ایجاد وقفه در روند یک تجارت و همچنین کاهش ریسک ، انجام می شود.

با توجه به موارد فوق در مورد استانداردهای ایمنی ، برخی از استانداردهای معروف در این زمینه عبارتند از:

استاندارد  NFPA 11 با عنوان : استاندارد سیستم فوم برای فضاهای کوچک، متوسط و بزرگ

استاندارد    NFPA 16   با عنوان : استاندارد نصب سیستمهای فوم-اسپرینکلر و فوم اسپری

استاندارد    NFPA 25   با عنوان : استاندارد بازرسی ، آزمایش و نگهداری سیستمهای حفاظت از حریق بر پایه آب

استاندارد    NFPA 30   با عنوان : کد مایعات قایل اشتعال و قابل احتراق

استاندارد    NFPA 409   با عنوان : استاندارد آشیانه هواپیماها

استاندارد    NFPA 412   با عنوان : استاندارد تخصیص و تکمیل تجهیزات نجات و آتش نشانی فوم برای هواپیما

استاندارد    NFPA 418   با عنوان : استاندارد هلیکوپترها

استاندارد    EN13656-2   با عنوان : طراحی ، اجرا و نگهداری سیستمهای آتشنشانی ثابت و سیستمهای فوم

سیستم فوم دقیقا چه نوع سیستمی است؟

استاندارد NFPA 11 ، بخش 3.3.6 سیستم فوم اسپرینکلر (foam-water sprinkler ) را به این صورت شرح می دهد:" یک سیستم مخصوص که بصورت از پیش تظیم شده به یک منبع فوم و یک تغذیه ی آب متصل می باشد.این سیستم با دستگاههای مناسبی تجهیز شده که در هنکام بروز حادثه برای تخلیه فوم و توزیع آن در کل منطقه ی تحت پوشش آماده باشد.سیستم لوله از طریق یک شیر کنترلی ، متصل به ورودی آب می باشد که این شیر اغلب توسط عملکرد یک تجهیز کشف حریق نصب شده در همان محلی که اسپرینکلرها نصب هستند فعال می شود.زمانی که شیر باز می شود ، آب در شبکه لوله جریان پیدا کرده و در همین لحظه ماده فوم نیز به داخل آب تزریق شده و ترکیب حاصله از طریق سیستم تخلیه به داخل فضا ریخته شده و کل منطقه را پوشش می دهد. همچنین این سیستم می تواند بصورت تخلیه آب در ابتدا و به دنبال آن تخلیه فوم در یک پریود مشخص تا زمانی که بصورت دستی خاموش شود عمل کند.

سیستمهای فوم-آب (Foam-water) بسته به نوع فضا و ریسکی که آنجا را تهدیدمی کند می توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند مانند: سیستم سیلابی (deluge) ، سیستم تر (wet pipe) ، سیستم خشک (dry pipe) ، پیش عملیات (pre-action) ، و اسپری.

سیستمهای فوم ثابت به منظور حفاظت از فضاهایی با ریسک بالای حریق طراحی شده اند که می توانند از کلاسهای A و B فوم استفاده کنند.در مورد فوم کلاس B باید گفت که در این کلاس انواع مختلفی از قبیل AFFF یا (Aqueous Film Forming Foam ) ، AR-AFFF یا (Alcohol-Resistant Aqueous Film Forming Foam) و فوم های detergent based وجود دارند.

به این مطلب رای دهید :

4.15 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (10 رای)

شما مجوز لازم برای ارسال دیدگاه در این مطلب را ندارید.لطفا در سایت عضو شوید یا با استفاده از نام کاربری خود وارد شوید.