سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن

سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن

عملکرد سیستم
در ایران روش مرسوم جهت تهویه ، استفاده از کانال جهت انتقال هوای تازه و همچنین برای خروج هوای آلوده می باشد که طبعا دارای محدودیت هایی نیز هست.مثلا در صورت افزایش فاصله کانال ها یا منابع تغذیه با کانال های تخلیه،عملکرد سیستم شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و یا در بسیاری از پارکینگ ها از رمپ مشترک بجای منبع تغذیه هوای تازه استفاده می شود که این امر در پارکینگ های چند طبقه زیر زمینی صحیح به نظر نمی رسد ، زیرا آنچه که به طبقات پایین به عنوان هوای تازه وارد می شود. در واقع هوای آلوده طبقات فوقانی است.

سیستم کانال کشی در پارکینگ ها همیشه به عنوان سیستمی جاگیر و به عقیده بسیاری ، نازیبا مطرح بوده است.حتی در بسیاری از پارکینگ ها به دلیل حجم زیاد کانال های تخلیه ، طراح ناچار به افزایش ارتفاع سقف برای ایجاد فضای قرار گرفتن کانال ها می شود.
در سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن، کانال های افقی کاملا حذف شده و جت فن ها جایگزین آن ها خواهند شد. این جت فن ها در ابعاد کوچک و با صدای کم و عملکرد هماهنگ ، می توانند باعث ایجاد جریان هوا در فضای پارکینگ و وظیفه انتقال هوا از منبع تغذیه به منبع تخلیه را به نحو احسن به انجام برسانند.

معمولا در پارکینگ های نیمه باز ( مانند پارکینگ های طبقاتی بالای سطح زمین که دارای مجاری عبور هوای بزرگ بر روی جداره خارجی خود می باشند ولی جریان هوا به علت وسعت زیاد سطح پارکینگ به خوبی برقرار نمی شود. ) پیش بینی منابعی جهت تغذیه یا تخلیه هوا مورد نیاز نیست و تنها با نصب جت فن ها در محیط پارکینگ می توان به جریان دلخواه دست یافت ولی در پارکینگ های بسته ( مانند پارکینگ های طبقاتی بالای سطح زمین که دارای مجاری عبور هوای بزرگ بر روی جداره خارجی خود می باشند ولی جریان هوا به علت وسعت زیاد سطح پارکینگ به خوبی برقرار نمی شود.) پیش بینی منابعی جهت تغذیه یا تخلیه هوا مورد نیاز نیست و تنها با نصب جت فن ها در محیط پارکینگ می توان به جریان دلخواه دست یافت.ولی در پارکینگ های بسته (مانند پارکینگ های طبقاتی زیر زمینی ) حتما می بایست منابعی مناسب جهت تغذیه هوای تازه و تخلیه هوای آلوده در نظر گرفت . در اکثر چنین پارکینگ هایی شفت ها به اندازه معین جهت دمش و مکش مکانیکی هوای پارکینگ در نظر گرفته می شوند که به صورت شماتیک در دیاگرام بعد نمایش داده شده اند.

تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن

مزایای سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن نسبت به سیستم رایج

1-حذف کامل کانال در فضای پارکینگ :

به کمک این روش دیگر نیازی به نصب کانال های حجیم و جاگیر در پارکینگ نمی باشد.این امر دارای محاسن مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

-در پارکینگ های بزرگ به علت نصب کانال های تخلیه هوا در زیر تیر های افقی ، همیشه در محاسبه ارتفاع سقف عددی (حداقل نیم متر)به ارتفاع نصب کانال اختصاص می یابد . با توجه به نصب جت فن در فضای مابین تیر ها و امکان هم ارتفاع شدن کف جت فن با پایین تیر افقی ، می توان هنگام استفاده از جت فن مقدار قابل توجهی از ارتفاع سقف را کاهش داد.

-وزن تحمیل شده از طرف سیستم تخلیه هوای پارکینگ به ساختمان هنگام استفاده از جت فن به کمتر از صد کیلوگرم در هر چهارصد متر مربع کاهش خواهد یافت.

-سطح بالای کانال ها به عنوان محل مناسبی برای جمع شدن گرد و خاک یا حیواناتی مانند عینکبوت و...حذف می شوند.

2-صرفه جویی در هزینه ، انرژی و فضا

هزینه تهیه ، نصب و راه اندازی جت فن نسبت به کانال کشی در یک سیستم با توانمندی های مشابه در کشورهای اروپایی تا 30 درصد ارزان تر می باشد.

-سیستم جت فن در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی تا 60 درصد نسبت به سیستم مرسوم کانال کشی صرفه جویی خوایهد کرد.

-کانال های حجیم و جاگیر از محیط پارکینگ حذف شده و جای آن را جت فن های کوچک خواهد گرفت.( در یک پارکینگ با ارتفاع سقف متعارف و بدون موانعی چون دیوارهای برشی و ... جهت حدودا هر چهارصد متر مربع از زیر بنا،یک جت فن با ابعاد تقریبی 1.3 * 0.9 * 0.25 متر ( h*w*l ) در نظر گرفته خواهد شد.

قابل توجه است که هر چه سطح زیر بنای پارکینگ بزرگ تر باشد ، مزیت های ذکر شده در این بخش مشهودتر خواهد شد.

3-کنترل هوشمند:

این سیستم توسط یک بخش کامپیوتری هدایت می شود و تک تک فن ها ، جت فن ها، دمپرهای موتوری و ...توسط این بخش مانیتور و کنترل می گردد.این بخش می تواند به سیستم مدیریت جامع ساختمان (BMS) ، سازمان آتش نشانی یا هر نقطه که مد نظر کارفرما باشد ، متصل شود.

4-کنترل دود:

یکی از مزایای خاص سیستم علاوه بر تخلیه روزانه دود، کنترل دود در زمان آتش سوزی می باشد که این قابلیت در سیستم های رایج همچون کانال کشی موجود نیست . در این روش فضای پارکینگ به زون های فرضی تقسیم شده و تضمین می شود در صورت بروز آتش سوزی سیستم به کمک فن ها و جت فن های برگشت پذیر (REVERSIBLE) اجازه خروج دود از زون حادثه دیده را نادیده و دود را از مجاری از پیش تعیین شده ، به خارج هدایت کند.سیستم کنترل دود علاوه بر جلوگیری از آلوده شدن سایر فضاهایی که درگیر آتش سوزی نمی باشند( که خود باعث تسهیل در فرار افراد و دسترسی آسان آتش نشان به محل آتش یا یافتن مصدومان است.)به کمک چرخش دود ، باعث خنک شدن نسبی فضای درگیر آتش سوزی و در نتیجه کاهش صدمات آتش به سازه ساختمان خواهد شد.

5-نصب و راه اندازی سریع ، آسان و مطابق با هر نوع معماری

نصب جت فن ها سریع و آسان بوده و امکان انطباق با هر نوع سازه و معماری را دارا می باشد. حتی در صورت برخورد با موانع از پیش تعیین نشده در محل نصب ، این سیستم قابل جابجایی و گزینش محل نصب جدید را دارد.

6-صدای کم

صدای جت فن ها بسیار کم بوده و باعث آلودگی صوتی در محیط پارکینگ نخواهند شد.در این سیستم در صورت وجود قسمت های صدا زا مانند فن های بزرگ تخلیه هوا،میزان انتشار صوت توسط SILENCER کنترل و محدود خواهد شد.

7-حذف گوشه های تهویه نشده :

یکی از معایب سیستم کانال کشی احتمال زیاد پدید آمدن گوشه های تهویه نشده (DEAD CORNER) می باشد که هوای آنها تخلیه نشده و ساکن باقی می ماند .در این صورت احتمال انباشته شدن آلودگی بسیار زیاد است.ولی هنگام استفاده از جت فن به علت استفاده از پدیده دمش بجای مکش ، احتمال ایجاد گوشه های تهویه نشده به صفر می رسد.

8-حذف ارتباط هوایی عمده مابین طبقات و جلوگیری از نفوذ دود از طبقه ای به طبقه ی دیگر

حجم هوای عبوری از تمام رایزرهای عمودی توسز دمپرهای موتوری کنترل شده و در مواقع لزوم مانند آتش سوزی ، مجاری طبقاتی که درگیر حادثه نمی باشند، توسط این دمپرها مسدود خواهند شد. در صورتی که معماری رمپ ها به گونه ای باشد که امکان انتقال دود از طریق رمپ ها وجود داشته باشد ، با نصب جت فن در محل های معین ، این انتقال حذف خواهد شد.

عملکرد جت فن در زمان حریق:

سیستم تخلیه هوای پارکینگ به کمک جت فن علاوه بر قابلیت تخلیه هوای محیط،با توجه به مقاوم بودن ادوات در برابر حرارت های بالا،دارای عملکردهای خاص در برخورد با آتش سوزی می باشد.سیستم های تخلیه هوای پارکینگ می توانند با 2 فلسفه متفاوت در زمان آتش سوزی و پس از آن عمل کنند:

smoke clearance-1

در این قابلیت ، در زمان آتش سوزی و تشخیص شعله در محیط پارکینگ توسط حسگرها، کل سیستم خاموش شده و از اختلاط دود جمع شده در نزدیک سقف با سایر لایه های هوایی جلوگیری بعمل می آید. دمپرهای نقاط مختلف پارکینگ با توجه به تدابیر از پیش تعیین شده توسط سازمان آتش نشانی، باز یا بسته خواهند بود . بدین صورت امکان راه اندازی و استفاده از جت فن های سیستم ،به صورت دستی برای آتش نشان فراهم می شود تا آنان بتوانند در صورت نیاز ، با توجه به شرایط موجود از ادوات استفاده نماید.

پس از اطفاء کامل حریق توسط آتش نشان ( یا در زمان اطفا بنا به صلاحدید مسئول سازه،اقدام به تخلیه دود از محیط و آماده کردن آن جهت استفاده در اسرع وقت خواهد نمود .قابلیت مذکور نیازمند هیچ تجهیزات اضافی نسبت به ادوات بکار رفته جهت تخلیه هوای آلوده ناشی از تردد اتومبیل نیست.بنابرین در پارکینگ های ساختمان های فاقد استفاده خاص که بحث اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است ، پیشنهاد می شود از این قابلیت استفاده شود.

2-smoke control

در این قابلیت ،در زمان آتش سوزی و تشخیص شعله در محیط پارکینگ توسط حسگرها،کل سیستم به مدت 3 الی 5 دقیقه ( با توجه به خواست سازمان آتش نشانی و هماهنگی با مالک سازه) خاموش می شود تا دود داغ در نزدیک سقف جمع شده و مانع خروج محبوسین در پارکینگ نشود.پس از این زمان تمام ادوات سیستم با حداکثر قدرت خود مشغول به کار خواهند شد.برنامه ریزی سیستم به صورتی خواهد بود که محیط پارکینگ به زون های مختلف تفکیک شده و سیستم به گونه ای عمل می کند که تنها یک زون آلوده به دود شده و سایر زون ها تمیز باقی می مانند.این قابلیت ممکن است قبل از رسیدن آتش نشان به محل حادثه ،کار خود را شروع کند ولی در زمان حضور آتش نشان امکان کنترل دستی آن مقدور می باشد.

با توجه به اینکه قابلیتsmoke control نیازمند تجهیزات اضافی نسبت به ادوات بکار رفته جهت تخلیه هوای آلوده ناشی از تردد اتومبیل است و طبعا از لحاظ اقتصادی بار بیشترب برای کارفرما خواهد داشت، استفاده از آن تنها در پارکینگ های ساختمان های خاص مانند: خزانه بانک ها،موزه ها و ساختمان ها ی مهم برج های بلند پیشنهاد می شود.

به این مطلب رای دهید:

4.875 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (4 رای)

 برای گذاشتن نظر در صورتی که عضو سایت می باشید لاگین کنید و یا در سایت ثبت نام کنید . ( عضویت در فایرتک )

هر گونه کپی برداری و استفاده از محتویات و مقالات این سایت تنها با ذکر نام فایرتک و آدرس اینترنتی www.FireTec.irبعنوان منبع مجاز می باشد.

شما مجوز لازم برای ارسال دیدگاه در این مطلب را ندارید.لطفا در سایت عضو شوید یا با استفاده از نام کاربری خود وارد شوید.