هر آنچه باید در مورد سیستم اطفا حریق فوم بدانید(قسمت2)

سیستم اطفا حریق فوم


در ادامه مقاله پیشین  درباره سیستم اطفا حریق فوم (قسمت 1) ، ادامه این مطلب تقدیم می گردد.در این مقاله به بررسی تجهیزات سیستم های فوم می پردازیم:
سیستم Bladder Tank اصلی ترین بخش سیستم تعیین نسبت فشار متعادل است و نیازی به منبع توان خارجی ندارد و تنها وابسته به منبع تغذیه آب(water supply) می باشد.Bladder Tank یک مخزن با بدنه کربن استیل با سطح داخلی از نایلون فشرده نئوپرین می باشد که ماده فوم را در خود نگه میدارد.

 

Bladder Tank شامل بخشهای مختلفی از قبیل نسبت سنجها(proportioners) ، دستگاه های تخلیه، چک ولوها(swing check valves)، بال ولوها (ball valves) و ولوهای با تحریک هیدرولیک (hydraulic actuating ball valves ) می شود.
ظرفیت معمول این تانکها بین 189 لیتر تا 12492 لیتر متغیر است.اکثر تولید کنندگان
Bladder Tank آنها را به طور پیش ساخته و همراه با لوله کشی های مربوطه در دو حالت افقی یا عمودی ارائه می دهند که انتخاب هر کدام از این دوحالت بستگی به فضای تخصیص داده شده برای این امر دارد.در
Bladder Tank ها دو نوع مختلف از پروپورشنرها را می توان استفاده کرد که عبارتند از پروپورشنرهای با رنج متغیر و یا پروپورشنرهای متعارف. پروپورشنر با رنج متغیر در سیستمهای فوم اسپرینکلر استفاده می شوند جایی که هر دو مقدار " حداقل لیتر در دقیقه" و "حداکثر لیتر در دقیقه" مورد توجه است. پروپورشنرهای متعارف اما اغلب در سیستمهای سیلابی کاربرد دارند.

سیستم پمپ جابجایی مثبت فوم (Positive Displacement Foam Pump System)

این سیستم بطور کلی در دو بخش متفاوت وجود دارد که عبارتند از : پمپ فشار متعادل فوم(balanced pressure (BP) foam pump) و پمپ درون خطی متناسب کننده فشار متعادل فوم(in-line balanced pressure proportioner (ILBP) foam pump ) که هردو سیستم از متعلقاتی مشابه مانند تانک اتمسفریک(atmospheric tank)، پمپ جابجایی مثبت ( برقی و دیزلی) ،شیر متعادل کننده (balancing valve) و کنترل پنل کاملا مجهز،  بهره می برند.

تفاوت اصلی بین سیستم BP و ILBP این است که سیستم BP از پروپورشنر متعارف استفاده می کند حال آنکه سیستم ILBP امکان استفاده از پروپورشنر فشار متعادل درون خطی که می تواند دور از پمپ فوم قرار گیرد را فراهم میکند.

پمپ فوم اصولا توسط سه منبع تغذیه می تواند کار کند که عبارتند از: موتور برق، موتور آب(توربین آبی) و یا موتور دیزل.پمپهای فوم به جهت اطمینان از عدم کاربرد فوم ویسکوزیته ،بطور کلی از نوع دوار جابجایی مثبت هستند.

سیستم ترکیب کننده فوم (Foam Concentrate Proportioning System)

سیستم ترکیب کننده فوم یک سیستم از پیش ساخته با یک پمپ جابجایی مثبت که تغذیه شده با موتورآب می باشد که بجز تغذیه از طریق موتور آب به هیچ منبع تغذیه خارجی نیاز ندارد.این سیستم همچنین به استفاده از تانک اتمسفریک حاوی فوم نیازمند است که قابلیت شارژ مجدد بدون توقف در روند جریان سیستم را داراست.

تانک اتمسفریک معمولا از پلی اتیلن کراس لینک با چگالی بالا در حالت عمودی تولید می شود.ظرفیت این تانکها از 18 لیتر 97804 لیتر در برندهای مختلف متغیر است.

سیستم فوق توزیع فوم (High Expansion Foam System)

این سیستم برای اجرای عملیات اطفا از نوع Total Flooding و یا Local طراحی شده که اجزای تشکیل دهنده آن مشابه مواردی است که برای سیستم Bladder Tank و سیستم ترکیب کننده فوم ، پیشتر توضیح داده شد. یک ژنراتور فوم فوق توزیع یک دستگاه تخلیه مکنده هواست که معمولا از طریق جریان آب تغذیه شده و نیازی به منبع تغذیه خارجی ندارد.

تجهیزات متناسب کننده (Proportioning Devices)

کنترل کننده نسبت فوم (Foam Ratio Controller)

کنترل کننده  نسبت ، یک دستگاه بهینه شده بر پایه اصل ونتوری می باشد که برای اندازه گیری مقدار دقیق فوم در داخل جریان آب بر اساس رنج مشخصی از جریان و فشار ، طراحی شده است.کنترل کننده نسبت شامل سه قسمت می باشد: بدنه با ورودی آب، روزنه اندازه گیری قرار گرفته در ورودی فوم و نازل که پایینتر از ورودی آب قرار گرفته است.

پروپورشنر فشار متعادل درون خطی (Inline Balanced Pressure Proportioners)

پروپورشنرهای فشار متعادل درون خطی( ILBP ) دستگاههایی کاملا مجهز هستند که مواردی چون کنترل کننده ی نسبت(ratio controller)، گیج داپلکس(duplex gauge)، شیر متعادل کننده(balancing valve)، چک ولو (check valve)، بال ولو(ball valve) و شبکه لوله کشی مستقل از جنس برنج را در خود دارند.

ILBP ها به منظور متعادل کردن میزان فشار فوم ورودی با فشار آب ورودی، و اندازه گیری میزان دقیق فوم به آب بر مبنای رنجهای گسترده ی جریان و فشار طراحی شده اند. سیستم ILBP با پمپ جابجایی مثبت فوم ، جهت فراهم نمودن فوم برای ILBP عمل می نماید.شیر نگهدارنده فشار قرار گرفته در مسیر بازگشت، مازاد فوم که برای دستگاه نیاز نبوده است را به تانک اتمسفریک باز میگرداند.

پروپورشنر threaded

این پروپورشنر یک کنترل کننده بهینه شده بر اساس ونتوری می باشد که به طور دقیق فوم و آب را باهم مخلوط نموده و اندازه گیری میکند که شامل بخشهایی از قبیل بدنه، نازل ورودی و روزنه اندازه گیری ساخته شده از برنز می باشد.در طی اجرای عملیات ، آب در داخل لوله ونتوری به منظور ایجاد فضایی با فشار کمتر ، که مستقیما از شتاب آب در زمانی که از کنترل کننده نسبت عبور میکند تاثیر می پذیرد ، جریان میابد.

تجهیزات تخلیه(Discharge Devices)

پروپورشنر رنج متغیر (Variable Range Proportioner)

این پروپورشنر دستگاهی است که برای ترکیب دقیق فوم باجریان آب در دو سیستم با نسبت جریان بالا وپایین، طراحی شده است.

حوز ریل جریان مداوم(Continuous Flow Hose Reel)

این حوزریلها معمولا از ساپورتهای آلومینیومی و مسیر آب از جنس برنج ساخته می شوند.ریل ساخته شده از کربن استیل به منظور ذخیره و افزایش جریان حوز بطور مداوم، طراحی شده که امکان برقرار شدن جریان آب پیش از باز شدن حوز از ریل را فراهم می نماید.

Foam Chamber

فوم چمبرها دستگاههای تخلیه فوم بر اساس مکش هوا مطابق با استاندارد NFPA11 می باشند که حفاظت را برای تانکهای محتوی مایعات قابل اشتعال فراهم میکنند. فوم چمبر ها ترکیبی از محفظه ی ترکیب فوم و فوم ساز با ورودی هوا می باشند.

فوم ساز(Foam Maker)

فوم ساز یک تیوب تخلیه از جنس استیل ضد زنگ می باشد که شامل یک مخزن ترکیب، یک صفحه سوراخ دار و یک ورودی هوا برای ورود هوا به داخل ترکیب فوم جهت تولید فوم منبسط شده است.

جایگاه فوم (Foam station)

این واحد یک بخش کاملا مجهز شامل تانک از جنس استیل ضد زنگ حاوی ماده فوم، eductor، نازل و حوز می باشد. در حین عملیات ، آب از طریق منبع مشخص شده به eductor می رسد. تا زمانی که آب از داخل eductor عبور می کند یک فضای خلا ایجاد می شود که که ماده فوم را از تانک بیرون میکشد و ترکیب مورد نظر حاصل می شود.

فوم ساز high back pressure

این سیستم یک تیوب تخلیه از جنس برنز ، کربن استیل و یا استیل ضد زنگ با لبه های ورودی و خروجی می باشد که دارای حفره هایی ایجاد شده با زاویه 90 درجه جهت ورود هوا به داخل فوم و منبسط کردن آن است.این فوم سازهای مخصوص با هدف تزریق فوم به داخل مخازن سوخت ساخته شده اند که در نتیجه سطح محیط را برای اطفا حریق به طور کامل پوشش می دهد.

دستگاههای موبایل

این تجهیزات جهت ارائه حفاظت سریع در برابر خطرهای ناشی از حریق در محیط هایی با وجود مایعات قابل اشتعال تولید شده اند.

تجهیزات موبایل با ارتقاء توانایی و امکانات مبارزه با حریق نقش شایانی در بحث پاسخ سریع به شرایط اضطراری ایفا میکنند.تجهیزات موبایل می توانند با هریک از کلاسهای A و B فوم مورد استفاده قرار گیرند.

ماده فوم ذخیره شده در مخزن پلی اتیلن یا استیل ضد زنگ مجهز به یک eductor و یک پیکاپ تیوب می باشد که این پیکاپ تیوب متصل به تانک بوده و از یک دستگاه اندازه گیری جهت تعیین میزان درصد ترکیب فوم با آب استفاده می کند.در ورودی eductor یک حوز متصل است که از یک منبع آب مستقل تغذیه می گردد.

هنگام عملیات اطفا حریق آب درون educator جریان یافته و تولید خلاء میکند که این خلاء فوم را از تانک خارج کرده و به سمت شیر اندازهگیری educator و جریان آب سوق می دهد و ماده نهایی به سمت نازل هدایت می گردد.

در نهایت انتخاب هر نوع سیستم اطفا حریق باید بر اساس نیازهای پروژه و مطابق با استانداردهای مختص آن شرایط ، مدیریت گردد.سیستمهای فوم با جلوگیری یا تقلیل احتمال وقوع خسارات جبران ناپذیر برای اموال و تجارت افراد، سازمانها و شرکتها سیستمی قابل اعتماد و موثر می باشد.

 به این مطلب رای دهید :

4.7222222222222 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (9 رای)

نظرات خود را در رابطه با این سیستم  با دوستان و همکاران خود در میان بگذارید.

 

شما مجوز لازم برای ارسال دیدگاه در این مطلب را ندارید.لطفا در سایت عضو شوید یا با استفاده از نام کاربری خود وارد شوید.