ملاحظات اساسی برای حفاظت از دیتاسنترها و اتاق های سرور

موضوع حفاظت در برابر حریق در مراکز داده  در سالهای اخیر با پیشرفت های خوبی همراه بوده است.تکنولوژیهای زیادی در راستای نیل به نیازهای حفاظتی جهت تداوم عملکرد یک مرکز داده در طول زمان فعالیتش ، ارتقا یافته اند.با وجود این که این موضوع خبر خوبی برای خریداران است اما فرآیند انتخاب و تصمیم امروزه پیچیدگیهای بیشتری از زمانی که تنها انتخاب برای یک سیستم اطفا حریق، سیستم گازی هالون بود ، دارد.حتی برخی از این فناوریها تحت استانداردهای مختلفی کنترل می گردند که همین امر مقایسه بین آنها را سخت تر می نماید.با این حال دیتا سنترها و اتاق های سرور به طور فزاینده ای در حال گسترش هستند و از آنها به عنوان قلب تپنده یک تجارت نام برده می شود.لذا حفظ آنها و فراهم نمودن شرایط برای تداوم عملکرد آنها بسیار حیاتی می نماید.

 

با وجود تنوع گزینه های موجود و تغییرات ایجاد شده در مقررات زیست محیطی که بر روی بازار سیستمهای اطفا حریق نیز تاثیر گذار بوده است، باید تامل بیشتری بر روی این گزینه ها از این منظر که به چه میزان و چگونه می توانند بر روی عملکرد بی وقفه و مطلوب در طول زمان تاثیر گذار باشند، صورت پذیرد.
مرکز Capital Online – مرکز مستقل مشاوره آنلاین در بخش دیتا – اخیرا گزارشی از حوادث فاجعه بار واقع شده در دیتا سنترها و اتاق های سرور در سراسر جهان طی 5 سال گذشته منتشر کرده است.در این گزارش میانگین زمان از کار افتادگی دیتا سنتر و اتاق سرور در اثر این حوادث 5/12 ساعت بوده است که خسارتی بالغ بر 151 میلیون دلار را در پی داشته است. حادثه آتش سوزی عامل 21 درصد این خسارات و از کار افتادگیها بوده است. به گزارش Emerson Network power هر دقیقه ازکار افتادگی دیتا سنترها یا اتاق های سرور به طور میانگین 7900 دلار خسارت در پی دارد.جلوگیری از این موضوع در هنگام وقوع حریق و یا حداقل، گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات و امکان راه اندازی مجدد و سریع بسیار حیاتی می باشد.از آنجا که سیستمهای اطفا حریق از لحاظ این که کدامیک زمان از کار افتادگی را در شرایط اضطراری کمتر می کنند، با یکدیگر متفاوتند، لذا موضوع انتخاب و خرید، یکی از مسائل مهمی است که خریدار باید در مورد آن تصمیم گیری نماید.
با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که چه گزینه هایی برای حفاظت از اتاقهای کامپیوتر وجود دارند؟ و این که خریداران باید در هنگام انتخاب یک سیستم اطفا حریق برای دیتا سنتر و یا اطفا حریق اتاق سرور به دنبال کدام گزینه باشند؟
به منظور پاسخ به این سوالات بررسی اینکه دقیقا چه چیزی باید مورد حفاظت قرار گیرد ، کمک شایانی به نوع انتخاب می کند. حفاظت از تجهیزات الکتریکی با ارزش نیازمند راه حلی است که حریق را بدون خطر آسیب رساندن به آنها اطفا نماید و کمترین وقفه را در عملکرد سیستم ایجاد کند.در ادامه نگاهی به سیستمهای موجود و مناسبت آنها جهت حفاظت از دیتا سنترها می اندازیم:

سیستمهای آبی:

هرگاه موضوع پایداری و تداوم مطرح است مطمئنا سیستمهای اطفا بر پایه آب از اعمال تغییرات در قوانین زیست محیطی و ایجاد محدودیتها ، در امانند. در زمینه اطفا حریق آبی دو سیستم اصلی وجود دارند، سیستم اطفا اسپرینکلر و سیستم اطفا واترمیست. سیستمهای اسپرینکلر حفاظت در برابر حریق موثری را در طول بیش از 150 سال گذشته ارائه نموده اند.اما این سیستمها برای کنترل حریق طراحی گردیده اند و نه لزوما اطفا کامل آن.این سیستمها امکان تخلیه افراد از محل تا زمان رسیدن آتش نشانان را فراهم می کنند. اما آنچه که باید در موضوع دیتا سنترها مد نظر قرار گیرد این است که تخلیه آب به داخل تجهیزات گرانقیمت الکترونیک منجر به بروز خسارتهای زیادی  علاوه بر خساراتی که از جانب آتش رخ داده اند ، می گردد.

حفاظت از حریق اتاق سرور

سیستمهای واتر میست

 سیستمهای واتر میست از لحاظ میزان مصرف آب نسبت به سیستم سنتی اسپرینکلر متمایز بوده و قادرند با اسپری نمودن آب قطرات فوق العاده ریزی را تولید نمایند. اما به هر حال این سیستمها نیز میزان قابل توجهی رطوبت را وارد فضای تحت پوشش می کنند.
این سیستم ابتدا در دهه 1940 برای کاربردهای دریایی مورد استفاده قرار گرفت و نحوه ی عملکرد آن به این صورت است که با کاهش دمای حریق و پوشش کامل محیط و همچنین جایگزینی اکسیژن از طریق فرآیند تبخیر ، آتش را اطفا می کند.سیستم واتر میست گزینه مناسبی برای کنترل حریقهای با انرژی زیاد هستند اما حریقهای پنهان یا با انرژی کمتر از 5kw که در دیتا سنترها رخ می دهند به سختی با این سیستم اطفا می گردند. لذا پیش از اینکه سیستم واتر میست را برای حفاظت از دیتا سنتر انتخاب کنیم باید ابتدا پاسخ سوالات زیر را بیابیم:
-          آیا این سیستم حریق را اطفا خواهد کرد یا تنها آن را کنترل می کند؟آیا سیستم برای حریقهای پنهان کارایی دارد؟
-          آیا حداکثر رطوبت مجاز در اتاق سرور رعایت خواهد شد؟
-          تاثیر بخار اب و رطوبت باقی مانده بر روی تجهیزات الکترونیکی حساس و با ارزش چگونه است؟
-          زمان از کار افتادگی معمول جهت پاکسازی پس از اطفا حریق چقدر است؟


گازهای بی اثر ( Inert Gas )

سیستم گاز بی اثر – ترکیبی از نیتروژن، آرگون و دی اکسید کربن می باشد که به عنوان جایگزین هالون در دهه 1990 معرفی شد.این سیستمها حداقل تاثیر را بر روی محیط زیست داشته و کاملا پاک می باشند به این معنا که نارسانای الکتریکی هستند و حریق را بدون برجای گذاری پسماند اطفا می کنند.
این گازها این قابلیت را دارند که حریق را با کاهش سطح اکسیژن به میزانی که برای احتراق کافی نباشد، خاموش کنند.جهت نگهداری حجم بالایی از گاز ، این سیستمها تحت فشار بالایی در سیلندرهای مخصوص قرار می گیرند.در صورت کاربرد این سیستمها باید دریچه اطمینانی در اتاق تعبیه گردد تا فشار اتاق را در هنگام تخلیه کنترل نماید زیرا فشار بالا ممکن است در طی مدت تخلیه موجب ایجاد نویز در دیتا سنتر می شود و همین فشار می تواند بر روی دیسک درایوهای موجود در دیتا سنتر تاثیر منفی بگذارد.

اطفا حریق اتاق سرور


تغییرات قوانین زیست محیطی در آینده

افزایش کاربرد گازهای بی اثر و سیستمهای پایه آب در بسیاری موارد ، وابسته به کاهش استفاده از سیستمهای بر پایه HFC می باشد که به طور گسترده ای پس از ممنوع شدن هالون مورد استفاده قرار گرفتند. هم اکنون با توجه به پتانسیل قوی که HFC ها در بحث گرمایش کره زمین دارند این سیستمها در انتظار اعمال قوانین محدود سازی در چارچوب مذاکرات پروتوکل مونترال 2016  در اتحادیه اروپا و به تدریج در تمام دنیا هستند.برای مثال ظرفیت گرمایشی HFC 227 ea یا همان FM-200 به میزان 3220 می باشد ، این بدان معناست که FM-200 3220 بار قوی تر ازCO2 در بحث گرمایش کره زمین ایفای نقش می کند.
در جولای 2015 سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ( EPA ) وضعیت گازهای HFC را به حالت " Unacceptable" یا به عبارتی " غیر قابل قبول " برای کاربردهای خاص تحت سیاست جدید جایگزینی ، تغییر داد.این موضوع بر اساس اطلاعاتی است که نشان می دهند که جایگزینهای دیگر موجود در صنعت اطفا حریق ریسک کمتری در قبال سلامت افراد و همچنین محیط زیست دارند.
تغییرات در قوانین ، عدم قطعیت قابل توجهی را در پیش روی آینده ی تامین و هزینه های نگهداری سیستمهای HFC در بر دارد.
دستیابی به اطمینانی پایدار:
در سال 2003 با معرفی fluoroketone  تجاری شده توسط 3M تحت عنوان Novec 1230 ، یک سیال مخصوص اطفا حریق، جایگزینی مناسب و پایدار برای HFC ها وارد عرصه رقابت گردید.این سیستم علاوه بر داشتن قابلیتهای مثبت HFC ها ، عملکرد قدرتمند تری نسبت به انها را به ارمغان آورده است و البته در ردیف سیستمهای Clean Agent قرار گرفته است.سیستمهای Clean Agent مشخصا بهترین گزینه ها برای دیتا سنترها هستند زیرا از قابلیتهایی نظیر نارسانایی الکتریکی و عدم جایگذاری پسماند برخوردارند.
Novec 1230 هیچ تاثیر منفی بر روی تجهیزات الکتریکی نداشته و می تواند بصورت کاملا مطمئن برای تجهیزات در حال کار مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این سیستم بالاترین ضریب و قدرت دی الکتریک را در میان دیگر Clean Agent ها دارا می باشد.
همانطور که گفته شد روشهای متنوعی در زمینه سیستمهای اطفا حریق دیتا سنتر وجود دارند اما خریداران باید توجه داشته باشند که زمانی که پای حفاظت از تجهیزات و اطلاعات در میان است ارزش آن را دارد که زمان بیشتری را صرف تحقیق برای انتخاب خود نمایند.

به این مطلب رای دهید :

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (3 رای)

 برای گذاشتن نظر در صورتی که عضو سایت می باشید لاگین کنید و یا در سایت ثبت نام کنید . ( عضویت در فایرتک )

هرگونه کپی برداری و استفاده از محتویات و مقالات این سایت تنها با ذکر نام فایرتک و آدرس اینترنتی www.FireTec.ir بعنوان منبع مطلب مجاز می باشد.

شما مجوز لازم برای ارسال دیدگاه در این مطلب را ندارید.لطفا در سایت عضو شوید یا با استفاده از نام کاربری خود وارد شوید.