اطفا حریق توربین بادی

اطفا حریق توربین های بادی

یک حادثه آتش سوزی در توربینهای بادی می تواند به سرعت به یک خطر جدی برای افراد و محیط زیست تبدیل گردد.خصوصا اگر محل وقوع آن در داخل ناسل و روتور توربین باشد که در اینصورت دسترسی آتش نشانان به چنین تاسیساتی سخت و غیر ممکن می نماید.از منظر اقتصادی هزینه های تحمیل شده ناشی از حریق توربینهای بادی بسیار هنگفت و زیان بار می باشد.

با توجه به نوع طراحی این توربینها خصوصا انهایی که در داخل دریا نصب می گردند ، در هنگام یک حادثه ، دسترسی به آنها غیر ممکن می باشد. به منظور بر طرف نمودن چنین مشکل فو قالعاده خطرناکی کمپانی زیمنس به طور اختصاصی مشغول به کار بر روی سیستمهای کشف و اطفا برای توربینهای بادی بوده است و پس از بررسی های دقیق و تخصصی دپارتمان تکنولوژی های ساختمانی زیمنس برای توربینهای داخل خشکی و آنهایی که در داخل دریا نصب می شوند اصطلاحا Offshore یک سیستم حفاظت از حریق اکتیو با نام اختصاری AFFS را ابداع نمود.

سیستم AFFS با تشخیص دقیق حریق در داخل توربین ، به طور خودکار آن را اطفا می نماید.اولین سری از این سیستمها هم اکنون در سایت Riffgat واقع در دریای شمال مورد نصب و بهره برداری قرار گرفته است. این سیستمها متشکل از دتکتورهای کشف حریق Sinteso  و سیستم اطفا حریق Sinorix که تر کیبی از نیتروژن و گاز بی اثر است، می باشد. سیستم کشف حریق نقاط حساس و تجهیزاتی که عملکرد سیستم به آنها وابسته است را به طور دقیق مانیتور می نماید و در صورت کشف حریق ، دتکتور سیگنال خطر را به سیستم کنترل توربین ارسال می کند، پس از تایید صحت وقوع حریق توسط دتکتور دیگر ، واحد اطفا حریق فعال می شود و در این حالت توربین به طور خودکار توسط کنترلر و یا در صورت لزوم توسط اپراتور حاضر در اتاق کنترل خاموش می گردد.

سیستم کشف حریق مذکور به طور مداوم وضعیت و شرایط سیستم را به ایستگاه کنترل مخابره می نماید.به منظور افزایش ایمنی، یک سیستم داخل ناسل و یک سیستم در داخل برج نصب گردیده است و علیرغم اتصال هردو سیستم به هم اما عملکرد آنها در مواجه با شرایط اضطراری منحصر به فرد خواهد بود که این قابلیت بالاترین سطح امنیت را برای توربین به ارمغان آورده است.

سیستم اطفا Sinorix طبق اصول گازهای بی اثر رفتار می نماید به این معنی که مقدار اکسیژن داخل فضای تحت پوشش با درصدی از نیتروژن جایگزین می شود تا جایی که فضای تحت پوشش غیر قابل اشتعال و به طبع آن غیر قابل انفجار گردد.نیتروژن گازی ارزان می باشد و می توان آن را از فضای آزاد نیز استحصال نمود.

با اجرای یک سیستم اطفا حریق خودکار در نیروگاههای بادی ، می توان از خسارتهای سنگین و وارد آمدن هزینه های گزاف ناشی از وقوع حریق جلوگیری نمود.

اطفا حریق توربین های بادی

همچنین با وجود یک کانال ارتباطی راه دور بین سیستم کنترل توربین با مرکز خدمات زیمنس این امکان فراهم گردیده است تا آلارم ها ردیابی شده و تجهیزات کشف و اطفا حریق از راه دور قابل تنظیم و کنترل باشند که همین امر از صرف هزینه های اضافی جلوگیری می نماید.

طراحی سیستمهای AFFS ماژولار می باشد که این امر انعطاف پذیری بالای آن را به ارمغان آورده است.

در آینده به بررسی دققیتر توربینهای بادی از منظر حفاظت در برابر حریفق خواهیم پرداخت.

به این مطلب رای دهید:

4.8333333333333 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (6 رای)

 برای گذاشتن نظر در صورتی که عضو سایت می باشید لاگین کنید و یا در سایت ثبت نام کنید . ( عضویت در فایرتک )

هر گونه کپی برداری و استفاده از محتویات و مقالات این سایت تنها با ذکر نام فایرتک و آدرس اینترنتی www.FireTec.irبعنوان منبع مجاز می باشد.

شما مجوز لازم برای ارسال دیدگاه در این مطلب را ندارید.لطفا در سایت عضو شوید یا با استفاده از نام کاربری خود وارد شوید.