اتصالات و بستهای ضد حریق

بستهای ضد حریق

شاید اعمال تجدید نظر در استانداردی خاص بر اساس گزارش یک پزشک قانونی امری غیر معمول و نادر باشد اما تغییرات اعمال شده در نسخه 17 مقررات کابل کشی که در اول ژانویه 2015 منتشر شده بود و الزام به اجرایی نمودن آنها از اول جولای 2015 بیانگر صحت یکی از این اتفاقات غیر معمول بود.

قوانینی که پیش از این تحت کد BS7671:2011+A3:2015 با عنوان ملاحظات نصب تجهیزات الکتریکال شناخته می شدند اکنون با اعمال تجدید نظر، شامل ملاحضات اختصاصی جهت مهار کابلهای ضد حریق در مسیرهای فرار و مناطق حساس ساختمانها نیز شده است.

در خواستهای تجدید نظری که پیرو این تغییرات صورت گرفت منجر به روشن شدن یک داستان تراژیک گردید که در آن 2 آتش نشان در پی یک عملیات اطفاحریق در سال 2010 در یکی از بلوکهای یکی از طبقات ساختمان با گرفتار شدن در کابل کشی های برق غیر استاندارد و پس از آن قرار گرفتن در معرض حریق بسیار شدید جان خود را از دست دادند.

در گزارش پزشکی قانونی مجموعه ای از عواملی که می توانست در وقوع این حادثه نقش داشته باشند مورد بررسی قرارگرفته است، اما در نهایت به صراحت آمده است که در مشاهدات به عمل آمده علت اصلی، کابلکشی های بی نظم موجود در محل بوده است.

بر اساس این گزارش نیاز به حصول اطمینان از مهار مطمئن کابلهای سیستمهای کشف و اعلام حریق در هنگام اجرای پروژه را قوت بخشید.اما با تمرکز بیشتر و تعمق در موضوع اهمیت اطمینان از مهار شدن تمام کابلهای بکار رفته در مسیرهای فرار(BS7671:521:11:201) طوری که خود باعث وقوع حادثه نگردند دوچندان شد.

در این گزارش آمده است که نرم شدن و ذوب شده لوله های پلاستیکی حامل کابلهای برق در اثر حرارت باعث رها گشتن کابلها گردیده است.که همین کابلهای آزاد باعث گرفتار شدن آتش نشانان در پیچ و خم کابلهای متراکم شده است.

پیشنهادی که در این موضوع در گزارش پزشکی قانونی آمده بود عبارتست از:

" پیشنهاد می شود که قوانین ساختمان به نحوی اصلاح گردند که تا از اجرای تمام کابل کشی ها نه فقط کابل کشی های اعلام حریق- با کابلهای ضد حریق اطمینان حاصل شود.که تحقق این امر با اصلاح استاندارد کد BS7671:2008 امکان پذیر است."

در اصلاحیه ی شماره 3 این استاندارد درجه ای از حفاظت در برابر حریق گسترش یافته ارائه شده است که در آن نسبت به از رده خارج شدن بستهای پلاستیکی ،یا هرنوع ساپورت غیر فلزی یا لوله های پلاستیکی و یا هر شی دیگری که به تنهایی معنی بست را بدهد و از جنس پلاستیک باشد سخن گفته شده است و همچنین تصریح شده است که تمام کابلها در مسیرهای فرار یا مناطق خطر باید توسط بستهای ضد حریق مهار گردند.

پیرو انتشار این اصلاحیه در اول ژانویه 2015 صنایع مربوطه تنها 6 ماه فرصت داشتند تابا اعمال تغییرات در محصولات خود امکان طراحی،اجرا و گرفتن تاییدیه ی مطابقت با استاندارد را بدست آورند.

طبق یک قانون کلی کابلهای مقاوم در برابر حریق می توانند توسط بستهایی از جنس مس ،استیل ضد زنگ، یاچدن گالولنیزه نیز مهار گردند.استفاده از بستهای آلومینیومی بدلیل نقطه ذوب پایینشان به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

حال باید دید که مسئولین و کارشناسان استاندارد در ایران هم آیا استفاده از کابلها و بستهای ضد حریق را برای تمام مصارف الکتریکال ساختمانها الزام مینمایند یا نه.

به این مطلب رای دهید :

4.9285714285714 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (7 رای)

شما مجوز لازم برای ارسال دیدگاه در این مطلب را ندارید.لطفا در سایت عضو شوید یا با استفاده از نام کاربری خود وارد شوید.